Obstacle Run Training

Obstacle run training! Hoe train je voor een obstacle run? Bij een obstacle run is de combinatie van uithoudingsvermogen en kracht heel belangrijk. Helaas is het voor mij niet mogelijk om iedere avond te trainen. Daarom train ik een of twee avonden in de week bij een sportschool. Daarnaast probeer ik minimaal een keer in de week een stukje te hardlopen. Dit is in bijna alle gevallen een rondje door het bos van 4 km.

Conditietraining

Uithoudingsvermogen is belangrijk om een obstacle run te kunnen volbrengen. Immers je moet het hele parcours hardlopend afleggen. Hoe en hoeveel je moet gaan trainen is afhankelijk van de lengte van de run die je gaat lopen. Doe je een run van 7, 12 of 19 km, dan is het handig om minimaal deze afstand zonder obstakels te kunnen hardlopen. Een obstacle run is immers iets zwaarder door alle obstakels.

Zelf train ik zelden lange afstanden. Meestal variƫren mijn hardloop rondjes van 4 tot 8 km. Wanneer ik een halve of hele marathon ga lopen, train ik wel vaker. Niet langer!

Krachttraining

Om de obstakels makkelijk te kunnen nemen is het handig om sterk in armen en bovenlijf te zijn. Ieder obstakel heeft zo zijn eigen moeilijkheid. Zo worden bij het tijgeren onder prikkeldraad, je armen en schouder heel erg belast. En is het handig om voor de monkeybars sterke handen te hebben.

Zelf train ik bij een sportschool waar een coach me begeleid bij het trainen. Crossfit of Bootcamp zijn ideale manieren om meer conditie te krijgen en sterker te worden. Een trainer of coach kan je helpen en begeleiden. Bouw in elk geval rustig op en voorkom overtraining.

Ben je al wel aan het trainen voor een obstacle run, maar weet je nog niet welke run je gaat lopen? Lees en bekijk dan mijn Obstacle Run Reviews en ontdek welke runs goed zijn en welke iets minder.

Related Posts

Leave a Reply